سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منتظِر منتظَر
در روایتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) برترین اعمال امت خود را انتظار فرج عنوان نموده انداینجا برای هر مکلف جای سؤال دارد که مگر انتظار و منتظر کسی بودن عمل است؟ مگر نشستن و به انتظار کسی ماندن کار است که پیامبر رحمت آن را برترین عمل معرفی می کنند؟
انتظار یعنی اقدام امیدوارانه و اقدامی همراه با امید به آینده ای روشن.برخی سعی کرده اند انتظار را به به انفعال تاویل کنند و واژه اقدام را از این تعریف بگیرند و آن را سکوت در مقابل گناه و ظلم تعبیر کنند و این کار را کمک به امام منتظَر میدانند و دست روی دست گذاشته و به  وظایف اجتماعی خود عمل نکرده و با امر به معروف در جامعه مخالفت کرده به این بهانه که مقابله با ظلم تنها به عهده اوست و این یک دیدگاه اباحه گرایانه است .و برخی انتظار را مبدل به اعمال عبادی و اخلاقی کرده اند و منتظران را جماعتی می شناسند که از امام طی می کنند کاری به کار خلق روزگار و آفت هایی که به جان دیگر مسلمانان افتاده و نظام سیاسی واجتماعی ودسیسه های دشمنان ندارند این منتهای انفعال است.
انتظار از مقوله عمل است و نه امل و تاویل آن به به انفعال نادیده گرفتن و نفهمیدن قیام حضرت مهدی (عج)
می باشد در رویکرد انتظار منغعلانه امام زمان را در صبح های جمعه وشب های چهار شنبه می شناسد . امام زمان انسان خوبی است که هر وقت به مشکلی برخورد میکند دعای عهدی میخواند و از او کمک می گیرند ورابطه کاملا یک طرفه دارد. یعنی فقط انها از امام زمان استفاده میکنند و امام زمان استفاده ای از آنها نمیکند.
نگاه منتظر حقیقی بایستی یک نگاه عملی باشد نه صرفا یک حالت درونی وروانی و خیالی و توهمی یک منتظر حقیقی بایستی در راستای آرمان های امام خویش قدم بردارد وبا تلاش خود در ایجاد جامعه ارمانی تلاش کنند و به همین علت است که امام رضا می فرمایدانتظار فرج جزو فرج است این چنین انقلاب عظیمی باید از درون جان جهانیان سرچشمه بگیرد بنابراین تا بشر به کمال نرسد و برای پذیرفتن حق آماده نگردد مهدی (عج) نخواهد آمد حضرت قرار نیست بر پایه اعجاز حکومت کند او میخواهد تمام اختلافات قومی ونژادی را برطرف کند و یک حکومت واحد ایجاد نماید و برای این کار بایستی مردم آماده باشند و زمینه را در خود ایجاد نمایند در روایات اسلامی سخن از گروهی است که به محض ظهور امام به آن حضرت ملحق می شوند بدیهی است که این گروه یک دفعه که خلق نشده است و در حین اشاعه  و رواج ظلم و فشار زمینه های مناسبی وجود دارد که  چنین گروه زبده ای را پرورش میدهد
یک منتظر بایستی به تکالیف فردی و اجتماعی خود عمل کرده و با نارضایتی از وضع موجود در بهبود وضع امید داشته باشد چنین انتظاری سازنده و تعهد آور وتحرک آفرین است .
یک منتظر حقیقی بایستی رابطه خودش را با خدای خودش اصلاح نماید زیرا که مولایمان میفرماید من اصلح ما بینه و بین الله اصلح الله ما بینه و بین الناس. ریشه تمام اصلاحات اجتماعی و سیاسی اصلاح نفس است. و مهمترین وظیفه یک منتظر اصلاح نفس خویش است .

منی که نمیتوانم از تعلقاتم از هواهای نفسم بگذرم و برای رسیدن به آن عشق والا حاضر نیستم از عشق های کوچک عبور کنم منی که دنیا مرا فریفته و هنوز در بدیهیات مانده ام چگونه دم از یاری امام زمان میزنم؟ بایستی روی خودم کار کنم . آمده است که در حدود 200-300 سال پیش تعداد کثیری از علمای لبنان جلسه گذاشتند که چرا امام نمیاید. آنها گفتند که ما خودمان را میشناسیم و گناه نکردیم .تصمیم گرفتند با تقواترین خود را به مسجد کوفه بفرستند تا اعتکاف کند تا شاید امام را ملاقات و علت عدم ظهور را بپرسند وقتی آن شخص از نجف خارج شد به صورت مکاشفه دید که گویا وارد شهری شد که امام زمان در آنجا قرار دارند از مردم آنجا می پرسند که خانه امام کجاست خدمت امام میرسد امام به او میگوید اراده ما بر آن قرار گرفته تو با فلانی ازدواج کنی او هم قبول میکند شب فردی به درب خانه اش می رود و میگوید امام فرمود میخواهیم قیام کنیم او گفت که من زن دارم فردا می آیم آن فرد دوباره امد و گفت که امام می فرمایند همین الان. ان مرد گفت نمی آیم. بعد از حالت مکاشفه خارج شد به نزد دوستانش رفت و ماجرا را تعریف کرد. در نتیجه تعلقات دنیوی ما نمی گذارد که ما مطیع محض امام و نائب او باشیم.ما بایستی اصلاح نفس کنیم بایستی دل را یک دله و یکسره کنیم نمی توانیم هم دنیا را بخواهیم هم خدا را. امام حسین (ع) می فرمایند که الناس عبید الدنیا و الدین لعق على السنتهم  ما گرفتار تناقضاتی در رفتارهایمان در زندگیمان هستیم تا زمانی که انسان تناقض دین و دنیا و یا خر و خرما را برای خودش حل نکرده باشد نمیتواند یک دله و یکسره باشد بایستی کاری کنیم که یک طرح جامع داشته باشیم و دوستی و دشمنی خنده ها و گریه ها نشست و برخاست ها و رفت و امدها در ان طرح جامع به هم گره بخورد. حتی ان تکون اعمالی و اورادی وردا واحدا در این صورت است که ما می توانیم منتظر یک اتفاق بزرگ باشیم.          
    

+ نوشته شـــده در جمعه 92 دی 20ساعــت ساعت 6:40 عصر تــوسط مهدی آوینی | نظر